nedeľa 3. júna 2012

STEAMPUNK

Už niekoľko krát som na tento pojem narazila pri zháňaní tvorivého materiálu do svojej dielničky. Keďže išlo hlavne o staré ciferníky a rôzne drobné hodinkové súčiastky, hovorila som si, že to asi bude dobrý blud, ten steampunk.

Ale akp každému zvedavému tvorčekovi,  nedalo mi to a už som „gúglila“. Stačilo otvoriť niekoľko stránok a padla mi sánka až na klávesnicu. Čo mi o steampunku prezradila wikipedia:  Je to štýl, ktorý v sebe spája sci-fi a fantasy. Zameriava sa na technológiu súvisiacu s parou („steam“ v angličtine znamená para) a ľudskú spoločnosť, ktorá paru využívala.


Tento štýl sa po prvýkrát objavuje v 80tych rokoch minulého storočia.  Odvtedy zasiahol nie len literatúru, ale aj módu, tvorbu doplnkov a pre niektorých sa stal dokonca životným štýlom.
Už po vzhliadnutí niekoľkých vydarených kúskov z diení tých najšikovnejších strempunkerov je jasné, že ich obrovskou inšpiráciou je Jules Verne.


V tvorbe steampunk šperkov dominuje kov v podobe najrôznejších ozubených koliesok, vrtuliek skrutiek či  pružiiek v kombinácii s klasickýmu tvarmi a prvkami. Vzniká tak niekedy až šokujúco netradičné a neskutočne zaujímavé dielko.



Móda steampunkerov vychádza z klasickej módy obdobia priemyselnej revolúcie, ktorú má v podstate na svedomí práve objavenie pary ako zdroja energie. Pre pánov sú  typické vestičky a cilindre pre dámy dlhé sukne a korzety. Celý look je posilnený nejakým drobným vynálezom v podobe streampunk zbrane, okuliarov, hodiniek a podobne. Tento módny štýl si môžete vychutnať vo filme Wild, wild west s Willom Smithom.



Streampunk je osobytým štýlom, ktorý nesadne každému. Možno najbližší bude gotikom či viktoriánom. Napriek tomu, že ani k jedne zo spomínaných skupín nepatrím, niektoré kúsky mi učarovali natoľko, že si ich viem predstaviť aj vo svojej zbierke šperkov. Milujem na nich práve tú rozprávkovosť aká na mňa sálala z ilustrácii verneoviek.
Tak ako? Máte chuť rozobrať staré náramkové hodinky a skúsiť streampunk na vlastnej koži? Chápem. Ja s tým nutkaním bojujem už od včera :o)

Zdroje:

2 komentáre:

  1. Ja tiež nie som zarytým vyznavačom tohto štýlu, ale priznám sa, že pár kúskov mám a natrafila som aj na kombináciu skrutiek, koliesok a hlavne papiera. Guriana je v tomto dokonalá a obdivujem každú jej prácu. Napr. tu:
    http://guriana.blogspot.sk/2012/02/yzeczkabizuteryjnie.html

    OdpovedaťOdstrániť
  2. janya niektoré kúsky z tohto štýlu sú skrátka neodolateľné, guriana tam má veľmi pekné dielka, súhlasím.

    OdpovedaťOdstrániť